Jak funguje práce na IČO: pro koho je výhodná a s čím počítat

Jak funguje práce na IČO: pro koho je výhodná a s čím počítat

23. 8. 2022
6 min. čtení
Názorně

Jako poradce Modré pyramidy jste takový malý podnikatel, který ale nezačíná od nuly. HR specialistka Monika Šanderová vysvětluje, jaké zkoušky musíte složit a přidává i další tipy z praxe.

Článek je určený pro laiky a nováčky ve finančním poradenství. Podle našich zkušeností to jsou nejčastěji studenti, maminky a tatínkové, kterým se chýlí ke konci rodičovská dovolená, nebo zkušení lidé z jiných oborů než finanční poradenství – rádi se baví s lidmi, mají přehled, ale cítí, že potřebují kariérní změnu.

 

Co si poradci Modré pyramidy chválí na OSVČ

„V našem oboru je standardem práce na IČO,“ popisuje Monika Šanderová, která v Modré pyramidě už téměř 10 let řeší nábor a zapracování nových kolegů. „Pro nováčky je to mnohdy trochu neznámá, ale když se naučí uvažovat jako malý podnikatel, sami sebe překvapí, co dokážou, jaké mají příjmy, kolik volného času a už nechtějí pracovat jinak.“ 

 

Když se zkušených poradců ptáme, co jim na živnosťáku vyhovuje, shodují se na těchto praktických věcech:

  • Volnost. Je na nich, na kdy si naplánují schůzky nebo kdy si připraví podklady. Poradci nesedí na židli od–do, někdo pracuje od brzkého rána a má do oběda hotovo, jiný mívá volno v pátek.
  • Výdělek. Čím víc smluv uzavřou, tím víc si vydělají.
  • Podpora. Vždycky mají k ruce kolegu, se kterým můžou probrat postup, nasdílet zkušenosti nebo se ujistit, že správně chápou legislativní změny

„Nováčci se toho musí na začátku docela dost naučit. Proto oceňují zázemí vybavených kanceláří, komplexní zaškolení a kmen aktivních klientů – dostanou databázi zákazníků s uzavřenými smlouvami, o které se starají, takže nezačínají od nuly,“ doplňuje Monika Šanderová.

 

S čím jako OSVČ musíte počítat

Narozdíl od klasických zaměstnanců nemáte nárok na firemní benefity nebo hrazenou dovolenou. A pokud chcete nemocenskou, musíte si ji jako OSVČ dobrovolně platit. „Jako finanční poradce dáváte lidem doporučení, jak nakládat s penězi. Proto si naši poradci velmi dobře uvědomují rizika a automaticky si z příjmů odkládají část peněz na horší časy nebo investují na důchod,“ říká Monika Šanderová.

 

Hradíte si také náklady na notebook nebo telefon, pokud budete za klienty dojíždět domů, platíte pohonné hmoty. A stejně jako všichni ostatní odvádíte pojistné a daně – k tomu se ale ještě dostaneme. „Modrá poskytuje poradcům skvělý servis a usnadňuje jim všechnu možnou administrativu.“ doplňuje HR specialistka. 

Potřebujete živnostenský list a maturitu

Abyste se stali OSVČ, potřebujete živnostenský list. Ten stojí 1 000 korun a získáte ho na živnostenském úřadě (obvykle na radnici obce s rozšířenou působností). Doporučujeme vyplnit Jednotný registrační formulář, díky kterému se vyhnete velkému obíhání úřadů. Stáhnete ho z webu Ministerstva průmyslu a obchodu, vyplníte údaje, zanesete na živnostenský úřad, tam to s vámi úředník projde a předá vše potřebné ostatním institucím.

 

Pokud ještě studujete, jste na rodičovské dovolené nebo pobíráte starobní důchod, podnikáte automaticky jako OSVČ na vedlejší činnost. Ostatní jsou OSVČ na hlavní činnost. „Není špatné zahájit kariéru ještě při škole nebo s malými dětmi. Jako OSVČ na vedlejší činnost totiž nemusíte hned od začátku platit zálohy na pojištění,“ vysvětluje Monika Šanderová.

 

Finanční poradenství formálně spadá pod tzv. volnou živnost. Česká národní banka nicméně vyžaduje, aby lidé v oboru složili čtyři odborné zkoušky (píšeme o nich níže). Aby vás ke zkoušce připustili, musíte mít ukončené středoškolské vzdělání s maturitou.

 

Daně jsou jednodušší, než si myslíte

Jako OSVČ máte na začátku tři možnosti, jak danit svoje příjmy:

  1. Skutečnými výdaji.
  2. Paušální daní.
  3. Paušálními výdaji (zní to podobně jako paušální daň, ale je to něco jiného).Paušálními výdaji (zní to podobně jako paušální daň, ale je to něco jiného).

Podíváme se na všechny možnosti zdanění velmi zjednodušeně: Skutečné příjmy a výdaje vyžadují pečlivé schraňování všech dokladů a vyplatí se až u vyšších výdělků v řádu stovek tisíc korun měsíčně. Podobné je to s paušální daní – lidem se vyplácí až tak od ročního příjmu 600 tis. korun a skrývá se v něm řada další podmínek. 

 

„Začínající poradci obvykle volí paušální výdaje.“ sdílí zkušenosti Monika Šanderová. Proč paušální výdaje? Nepotřebujete totiž příliš papírovat, jen na jaře následujícího roku podáte daňové přiznání, kam uvedete, kolik jste si za minulý rok vydělali a zvolíte správný paušál – tím vypočítáte 15% daň a odvedete ji státu. 

 

Pokud vám to zní komplikovaně, neděste se. Šikovná účetní si s tím poradí za hodinu a vás to vyjde jen na drobný poplatek.

 

Prakticky nemusíte volbu paušálních výdajů na začátku nikomu oznamovat. Peníze státu odvedete až na jaře příštího roku. 

Platíte zálohy na zdravotní a sociální pojištění 

Pokud podnikáte na hlavní činnost, platíte hned od prvního měsíce zálohy na zdravotní a sociální pojištění. V roce 2022 to znamená minimální zálohy:

 

  • 2 627 Kč na zdravotním
  • a 2 841 Kč na sociálním.

 

 

Obě částky posíláte na účet, který vám sdělí pojišťovna a Česká správa sociálního zabezpečení. Jedná se o minimální zálohy, takže na jaře příštího roku podáte tzv. Přehled příjmů a buď částku doplatíte, nebo vám stát peníze vrátí zpátky – při poctivém placení každý měsíc se pravděpodobně bude jednat o doplatek ve výši stovek či jednotek tisíc korun.

 

Pokud začínáte s podnikáním jako OSVČ na vedlejší činnost, první rok zálohy vůbec neplatíte. Doplatíte ho až na jaře příští rok a jeho výše se odvíjí od vašich příjmů.

 

Jak začít spolupráci na IČO s Modrou pyramidou

Vyplňte formulář na našem kariérním webu – chceme vidět vaše CV a zajímá nás region, ve kterém chcete působit. My se ozveme, seznámíme se s vámi, a pokud si padneme do oka, uzavřeme spolu smlouvu o poskytování finančního poradenství.

 

„Podpisem začíná přibližně měsíční období, kdy nováček prochází intenzivním vzděláváním,“ popisuje Monika Šanderová. „Část školení je povinných ze zákona jako třeba téma praní špinavých peněz, část je šitá na míru Modré – předáme vám informace o stavebním spoření, úvěrech a dalších produktech nebo informačních systémech, zaměříme se i na soft skills, takže budete vědět, jak třeba vést schůzky s klienty.“

 

Teprve na konci prvního měsíce si zřídíte živnost (takže není nutné chodit na živnostenský úřad předtím, než se stanete součástí Modré pyramidy) a přihlásíte se k první zkoušce, kterou jako finanční poradce potřebujete.

 

Čtyři zkoušky, které potřebujete k práci finančního poradce

Podle Moniky Šanderové jsou zkoušky u centrální banky absolutní nutnost: „Díky nim mají zákazníci jistotu, že jim s financemi radí odborník.“ Zkoušky jsou čtyři – úvěrová, pojišťovací, investiční a penzijní. Skládají se postupně. Teprve po získání certifikátu můžete klientům radit s příslušnými produkty.

 

K certifikaci přistupujeme v Modré zodpovědně. Dostanete prostor se na ně připravit a naprostá většina poradců složí všechny čtyři zkoušky do čtyř měsíců od zahájení spolupráce

 

Hned od zahájení spolupráce budete vydělávat

Už před složením prvních povinných zkoušek můžete uzavírat stavební spoření. „Je to administrativně jednoduchý produkt, proto není potřeba certifikace. Protože máte k dispozici kmen několika set aktivních klientů, je pravděpodobné, že brzy po podpisu smlouvy uzavřete první obchody a díky nim získáte první provize,“ vysvětluje Monika Šanderová.

 

Odměna je vázána na výkon, proto je důležitá práce s finanční analýzou, která pomáhá definovat potřeby klienta a jeho rodiny. Díky ní budete schopni připravit klientovi nabídku na míru. V začátcích vám s tím samozřejmě pomůžeme.

 

Prakticky od nás dostanete odměnu vždy v polovině měsíce. „Říkáme tomu provizní sjetina nebo lístek. Každý poradce tam vidí, kolik uzavřel smluv, o jaké smlouvy se jedná a jaká mu z toho plyne provize,“ dodává HR specialistka Modré pyramidy.

 

Zajímá vás o kariéře poradce v Modré něco dalšího?

Na komunitním webu Atmoskop, kde lidé hodnotí firmy, si přečtěte recenze – ohodnotilo nás tam už více než 100 poradců z terénu i zaměstnanců z kanceláří a výsledky nám dělají radost. Tady je pár ukázek:

věcech:

  • "Líbí se mi, že práce je velmi časově flexibilní. Jsem v kontaktu se skvělými lidmi a zkušenější poradci mi vždy se vším poradí.“
  • "MPSS se v posledních letech zaměřila na spokojenost klienta. Není to jen firma o bouchání stavebního spoření a úvěrů, ale tlačí se na komplexní kvalitní servis klienta a s tím jde ruku v ruce i kvalitní, pravidelné vzdělávání poradců.“


Projděte si náš web jsmemodra.cz nebo se zeptejte napřímo přes jsmemodra@mpss.cz