Utrácí mladí jen za zbytečnosti, nebo touží po kvalitě a zážitcích?

Utrácí mladí jen za zbytečnosti, nebo touží po kvalitě a zážitcích?

22. 10. 2020
5 min. čtení
Mýma očima

V médiích i od rodičů slýchávají, že jsou sebestřední a nezodpovědní. Rádi cestují, utrácejí za zábavu a módu a neodpustí si kvalitní kávu či barvami napěchované poke. Nahlédněte do nepochopených hlav mladých a zjistěte, jak a na čem mohou skutečně ušetřit.

Doba, kdy mladí Češi utratili až polovinu výplaty za jídlo ve fasfoodu, kino, oblečení a počítačové hry, je už pryč. Ne že by dnes mladí neradi jedli a nevyráželi za zábavou, ale měřítka se podstatně změnila.

 

Výdaje za zábavu zůstávají, převládá kvalita

 

Struktura výdajů mladých dospělých od 18 do 26 let se podle dat věrnostního programu Sphere oproti minulému desetiletí změnila. Mladí si oblíbili kvalitní zboží a služby. Cestují za poznáním a zábavou na vzdálenější místa. Pohodlí sice oželí s nízkonákladovou aerolinkou, ale o to víc si například užijí jídlo a nabídky resortů. Zažívají pořád něco nového a vyhledávají adrenalinové zážitky, obrážejí únikové hry nebo si pořizují herní konzole s virtuální realitou.

Nejvíce peněz nadále utrácejí za jídlo, elektroniku, módu a péči o zdraví. Když jde o jídlo, zaměřují se na kvalitu. Jen málokdo z nich si myslí, že by se na jídle mělo šetřit, nebojí se tedy ani čas od času objednat večeři až domů. U módy zase vyhledávají sezónní akce a utrácejí i za sportovní oblečení a vybavení.

Podstatnou část peněz vydají i za bydlení, telefon, internet, dopravu a ti svědomitější i za spoření. (Zdroj ikon: Flaticon.com, autor: Freepik)

„Ráda chodím po lesích a sportuju. Při nákupu vybavení mě zajímá kvalita a samozřejmě i cena. Je pro mě rozdíl, když si koupím spacák za plnou cenu nebo s 15% slevou. Každá ušetřená pětistovka je dobrá,“ říká Kateřina Pekárková, studentka práv a vášnivá trampka z Prahy.

Mladí také hodně utrácí za zdraví a fitness, kam patří doplňky stravy, proteinové nápoje, permice do fitka, ale i různé veganské suplementy nebo přípravky na hubnutí. Podle celoevropského průzkumu firmy MYPROTEIN utratí Čech mezi 18 a 24 lety měsíčně v průměru až 4,5 tisíce korun za členství v posilovně a osobního trenéra, jídelníček na míru, sportovní oblečení a doplňky stravy. Ročně takto utratí i 50 tisíc korun.

„Protein, tyčinky a ořechy nakupuji už tři roky na e-shopu Grizly.cz. V jejich věrnostním programu jsem se díky své útratě dostala na level „Brtník“ a na každém nákupu ušetřím 5 %. Když ji zkombinuji s věrnostní kartou Sphere young mám každý nákup levnější o 12 %,“ počítá Kristýna Janáčková, amatérská běžkyně z Brna.

Ať už mladí sportují doma nebo ve fitku, vybavení i oblečení je něco stojí.

„Výše útraty žen a mužů se podle našich zkušeností v tomto věku příliš neliší. Pravdou je, že ženy utrácejí nejčastěji za kosmetiku, zdraví a módu a muži spíše za elektroniku, módu nebo ubytování spojené se zážitky. Velký rozdíl je ale ve frekvenci nákupů. Muži koupí jednou za čas dražší lyže nebo kolo, kdežto žena nakupuje častěji a drobnější věci,“ vysvětluje Veronika Kulíšková, marketingová specialistka věrnostního programu Sphere.

 

Myslet na budoucnost a užívat si u toho není sci-fi

 

Mnozí dvacátníci přes adrenalin a zážitky už tolik nemyslí na budoucnost. Když vybírají bankovní produkty, chtějí jen základní bankovní účet a přirozeně ten bez poplatků. V nájemním bydlení se jim nechce ani utrácet za vybavení domácnosti a tak se mnohdy smiřují třeba s nábytkem ze starých studentských pokojíků.

Se spořením mladých to ale není úplně černé. Udělali jsme mezi padesátkou z nich sociální experiment, ve kterém jsme je postavili před volbu – tisícovku hned nebo dvě za rok. A vyplynulo z něj, že si 54 % mladých vezme peníze raději hned a 46 % si počká.

 

I letos Modrá pyramida uskutečnila sociální experiment s mladými lidmi.

 

Na podzim loňského roku jsme představili reklamní online kampaň Klíčová otázka, ve které jsme formou sociálního experimentu inspirovaném tzv. Marshmallow testem zjišťovali, jak se mladí lidé staví k tématu úspor. Rozhodli jsme se, že experiment zopakujeme i v roce 2021, ale tentokrát jsme se zaměřili na sny mladých lidí a na jejich očekávání od života.

„Mladým do 26 let doporučuji založení Stavebního spoření Start, se kterým našetří na bydlení nebo vybavení domácnosti. Stačí na odložené peníze 6 let nesahat a pravidelně přispívat. Ke spoření dostanou státní podporu úměrnou ročnímu vkladu. A pokud jim je při uzavření smlouvy alespoň 18 let, dáme jim i věrnostní kartu Sphere young. Tím získají v různých obchodech i e-shopech až 30% slevu a užijí si třeba levnější zájezd na hory, nebo zlevněný nákup oblečení, elektroniky i bytových doplňků,“ objasňuje rodinná bankéřka Modré pyramidy Marie Chmelová z Mladé Boleslavi.

I když se spousta mladých nechce ještě zdaleka usadit a nákup vlastního bydlení je spíš děsí, stavební spoření je skvělý start, pokud by nad bydlením v budoucnu přemýšleli. Díky základu ze stavebka se jim 10% základ na hypotéku nebude zdát tak vzdálený. Pokud mají ještě staré spoření z dětství, založí si nové, peníze na něj převedou a obnoví si tak i nárok na příspěvek od státu. A když si nastaví cílovou částku do 150 tisíc korun, sjednání mají zadarmo.

Ke stavebku Start dostanete kartu Sphere young

 

Normálně by za ní utratili 1 500 korun, ke Stavebnímu spoření Start ji dostanou zdarma. Karta jim zlevní běžné nákupy i pořízení základního nábytku a vybavení, které nesmí chybět ani ve studentském bytě.

není potřeba vše kupovat naráz. Nejprve lednice, když je omrzí tahat oblečení přes celé město k rodičům tak pračka a nakonec postel, gauč, pracovní stůl s židlí a skříně. Poznají pak sami, jestli je tlačí víc psaní bakalářky na zemi, nebo žebra po spaní na nafukovací karimatce.

„Z dat vidíme, že mladí s kartou Sphere young utrácejí jinak, než lidé, kteří zakládají rodinu. Proto mají u této karty ještě výhodnější nákupy adrenalinových zážitků, sportu a cestování. Což ale neznamená, že bychom je třeba u slev na nákup nábytku, domácí elektroniky nebo doplňků nějak krátili. Naopak chceme, aby věděli, že mají slevy na všechno stejné nebo vyšší, než u základních druhů karet Sphere,“ vysvětluje Veronika Kulíšková.

S kartou tedy mladí neušetří jen na pravidelných výdajích za jídlo, módu nebo kosmetiku, ale pořídí třeba i levnější podlahu nebo dokonce kuchyni. Ještě než se do nakupování pustí, měli by znát pár pravidel. Například, že s kartou Sphere young

  • mají slevy neomezené časem, cenou nákupu, nebo formou platby,
  • mohou nakupovat, jen když je karta vedená na jejich jméno,
  • musí uplatnění slevy hlásit dopředu pokladnímu
  • nebo s ní nekoupí polední menu, last a first-minute zájezdy, pobytové balíčky, cigarety a dětské vstupenky.