Ale co se stane, když už nepůjde jen o bonbony?
Když jde o vyhodnocování krátkodobých a dlouhodobých benefitů, většina z nás se nechová racionálně. Náš instinkt je preferovat okamžité uspokojení před větší odměnou, na kterou bychom si museli počkat. Bohužel zrovna u bydlení se tento přístup moc nevyplácí. „Průměrný člověk nemá šanci si vlastní bydlení pořídit, pokud není ochotný začít si včas spořit několik let dopředu tak, aby se jeho finanční prostředky postupně navyšovaly. Nicméně nikdy není pozdě tuto diskuzi s dětmi začít. Právě proto Modrá pyramida spustila tento společenský experiment, který má za cíl ve společnosti otevřít diskuzi na téma, jak moc jsou mladí lidé emotivní při rozhodování o penězích a jak je důležité tuto problematiku řešit již od útlého věku,“ říká Ondřej Suchý, manažer marketingu Modré pyramidy.
Aktéři dostali od moderátora a hlavního protagonisty kampaně Jakuba Kotka klíčovou otázku: Vezmeš si hned teď 1 000 Kč na ruku anebo si počkáš rok na 2 000 Kč? „Bylo to celkem vyrovnané a do poslední chvíle jsme nevěděli, jak celý experiment dopadne. Je vidět, že mladí lidé nad svojí budoucností a nad otázkou financí čím dál více přemýšlejí, což je velice pozitivní zjištění. Velký vliv v jejich rozhodování hrálo jejich rodinné zázemí a aktuální finanční situace. Výsledek byl i tak velmi těsný. Celkem 54 % mladých lidí raději zvolilo první možnost, kdy si vzali 1 000 Kč a odešli. Naopak 46 % respondentů zahájilo roční odpočet pro získání svých 2 000 Kč,“ popisuje Lenka Lánská z marketingu Modré pyramidy.