Jak obstála dnešní mladá generace v experimentu ze 70. let?

Jak se v dnešní době staví mladí lidé k tématu úspor? Umí si na peníze počkat a něco uspořit? Nebo si raději vezmou peníze hned na ruku a budoucnost neřeší? Právě na to se zaměřila Modrá pyramida s moderátorem Jakubem Kotkem v sociálním experimentu, který vychází ze známého marshmallow testu. V experimentu adaptovaném do finančního prostředí bylo zjištěno, že víc jak polovina mladých sáhla po okamžité peněžní odměně.

Průběh experimentu

 

Celkem padesátka mladých lidí (převážně z řad studentů) ve věku 18 - 24 let z celé České republiky se na začátku srpna zúčastnila neobvyklého sociálního experimentu Modré pyramidy postaveného na známém marshmallow testu: Jde o pokus, kdy byl malým dětem nabídnut bonbon marshmallow, který mohly sníst hned. Děti, které dokázaly odolat jednomu bonbonu a počkaly si na dva, měly v dospělosti po všech stránkách lepší život. Odolaly pokušení, většinou byly v životě úspěšnější, měly vůli a dokázaly se překonat. Za zmínku stojí, že dosahovaly obecně lepších výsledků v mnoha oblastech jako např. vzdělání, zaměstnání či sportu.

Ale co se stane, když už nepůjde jen o bonbony?

 

Když jde o vyhodnocování krátkodobých a dlouhodobých benefitů, většina z nás se nechová racionálně. Naším přirozeným instinktem je preferovat okamžité uspokojení před větší odměnou, na kterou bychom si museli počkat. Bohužel zrovna u tvoření finanční rezervy či bydlení se tento přístup moc nevyplácí. Průměrný člověk dnes nemá šanci si vlastní bydlení pořídit, když nemá dostatek vlastních prostředků nebo pokud není ochotný začít si včas spořit několik let dopředu tak, aby se jeho úspory postupně navyšovaly. Právě proto Modrá pyramida spustila tento společenský experiment, který otevřel diskuzi na téma, jak moc jsou mladí lidé emotivní při rozhodování o penězích a jak je důležité tuto problematiku řešit již od útlého věku. Upozorňuje zároveň na fakt, že nikdy není pozdě tuto diskuzi s dětmi začít.

A jak byste v experimentu obstáli vy? Připojte se svým hlasováním do plošné verze experimentu na www.klicovaotazka.cz

A jak to dopadlo?

 

Aktéři dostali od moderátora a hlavního protagonisty kampaně známého moderátora Evropy 2 a TV Óčko Jakuba Kotka klíčovou otázku: Vezmeš si hned teď 1 000 Kč na ruku anebo si počkáš rok na 2 000 Kč? Odpovědi nebyly jednoznačné a do poslední chvíle se nevědělo, jak celý experiment dopadne. Pozitivním zjištěním bylo, že mladí lidé nad svojí budoucností a nad otázkou financí čím dál více přemýšlejí. Velký vliv v jejich rozhodování hrálo jejich rodinné zázemí, ale také aktuální finanční situace. Výsledek byl i tak velmi těsný. Celkem 54 % mladých lidí raději zvolilo první možnost, kdy si vzali 1 000 Kč a odešli. Naopak 46 % respondentů zahájilo stisknutím červeného tlačítka roční odpočet pro získání svých 2 000 Kč.