222 824 777
Hlavní strana > 10 Kroků k úspěšnému nákupu nemovitosti

10 Kroků k úspěšnému nákupu nemovitosti

Nastěhujte se do vlastního bez rizik

1. Financování a pojištění  

Možnosti financování

Před koupí nemovitosti zhodnoťte dostupné možnosti financování. Pokud se rozhodnete pro půjčku u finanční instituce, pečlivě se seznamte s nabízenými produkty a vyberte ten, který vám nejlépe vyhovuje.

Myslete na to, že i při výběru finančního partnera se bez vlastních prostředků neobejdete! Optimální je mít připraveno 20 % z pořizovací ceny nemovitosti, financování je ale možné i s 10 % vlastních zdrojů. Více informací zde.

Možnosti pojištění

Pojištění domácnosti, nemovitosti a odpovědnosti

Pojištění je nezbytnou součástí každé nemovitosti. Při jeho uzavření nastavte správnou výši pojistného krytí.

Pojištění domácnosti se vztahuje na vnitřní vybavení domácnosti, pojištění nemovitosti kryje škody způsobené na nemovitosti a týká se potenciálně velkých ztrát, které vzniknou při živelných pohromách, požáru či vandalismu. Pojištění odpovědnosti pomůže, když vytopíte sousedy, dítě shodí v obchodě regál se zbožím nebo na návštěvě rozbije drahou vázu. Více informací naleznete zde.

Životní pojištění

V případě splácení dluhu zvažte možnost uzavření rizikového životního pojištění přímo k úvěru, které kopíruje aktuální výši dlužné částky a zajistí, že v případě závažné události bude celý dluh splacen a blízcí nezůstanou bez střechy nad hlavou. Více informací naleznete zde.

Životní pojištění pro krizové situace vám pomůže v případě neschopnosti splácet úvěr v důsledku dlouhodobé nebo trvalé ztráty příjmu. Více informací naleznete zde.

2. Kontrola technického stavu  

Důkladně prostudujte stavebně technický stav vybrané nemovitosti.

Od prodávajícího si vyžádejte vyúčtování energií nebo průkaz energetické náročnosti budovy. Ověřte místní poměry a zjistěte, zda je nemovitost přístupná po veřejné komunikaci. V případě nejistoty nahlédněte do územního plánu obce a ujistěte se, že se v okolí vybrané nemovitosti neplánují realizovat aktivity, které by ji mohly znehodnotit. K prohlídce nemovitosti přizvěte nezávislého odborníka, nejlépe inspektora nemovitosti, který odborně posoudí a zhodnotí její celkový stav. Vyhnete se tak nepříjemným překvapením, které se mohou objevit po čase a nekupujete "zajíce v pytli". Více informací o inspekci se dozvíte u svého poradce na tel.: 604 220 590 nebo e-mailu: [email protected]. Poskytovatelem služby prověření technického stavu nemovitostí NEMOPAS je společnost DEKPROJEKT s.r.o.

3. Ověření právních vad a omezení  

Vyžádejte si výpis z katastru nemovitostí, v kterém naleznete veškeré podstatné informace ke každé nemovitosti.

List vlastnictví potvrdí totožnost vlastníka nemovitosti. Zároveň informuje, zda k dané nemovitosti není zřízeno zástavní právo, předkupní právo, právo věcného břemene nebo zda není veden výkon rozhodnutí (exekuce) prodejem dané nemovitosti. V listu vlastnictví jsou dále vyznačeny i právě probíhající řízení týkající se nemovitosti (např. řízení o vkladu zástavního práva apod.). Pokud narazíte na cokoli, co Vám není jasné, nechte si vše vysvětlit na katastrálním úřadě. Nahlédněte do katastru nemovitostí a do "spisu" týkajícího se nemovitosti, z něhož zjistíte vše potřebné.

4. Znejte totožnost vlastníka nemovitosti  

Před uzavřením kupní smlouvy si vyžádejte aktuální výpis z katastru nemovitostí.

Jde o doklad identifikující vlastníka nemovitosti. Aktuální výpis z katastru vystaví Katastrální úřad nebo služba CzechPoint, nacházející se na každé poště. Před podpisem kupní smlouvy osobně ověřte také totožnost osob na straně prodávajícího. Pokud nemovitost kupujete od právnické osoby, zjistěte, kdo je za ni oprávněn jednat (výpisem z obchodního rejstříku apod.). Trvejte na předložení dokladů. Dbejte na to, aby byly aktuální.

5. Stanovte si podmínky předání nemovitosti 

V kupní smlouvě má být jasně stanoveno, kdy, v jakém stavu, s jakým vybavením a s jakými dokumenty se nemovitost předá.

Předání nemovitosti má proběhnout na základě předávacího protokolu, který by měl obsahovat podrobný soupis věcí, dokumentů a stav nemovitosti. Při předávání si pořiďte fotodokumentaci (ideálně nezávislé strany), případně ověřte stavebně technický stav kupované nemovitosti nezávislým odborníkem k zamezení případných budoucích sporů.

6. Ověření vlastnictví pozemku  

Pokud kupujete byt, zjistěte, kdo je vlastníkem pozemku, na kterém stojí bytový dům.

Ve většině případů kromě bytu kupujete rovněž podíl pozemku, na kterém stojí bytový dům. Pokud tomu tak není, informujte se o právním stavu pozemku pod domem, zejména o jeho vlastníku či o případném režimu jeho prodeje vlastníkům jednotlivých bytů, jež se v domě nacházejí (podmínky prodeje, kupní cena apod.).

7. Znalost rizik v případě pořizování družstevního bytu  

V případě koupě družstevního bytu podrobně prostudujte stanovy bytového družstva.

Můžou obsahovat různá omezení či sankce, o kterých byste měli vědět – z právního hlediska nekupujete byt, ale jsou na Vás převáděna práva a povinnosti spojená s členstvím v bytovém družstvu.

8. Optimalizace nákladů na energie  

Před koupí nemovitosti ověřte reálné náklady na provoz, jako jsou energie, vytápění a ohřev vody.

Při koupi bytu či domu se kromě splátky hypotéky hradí také zálohy na spotřebu energie a další služby. Aby vás roční zúčtování nepřekvapilo, vyžádejte si od prodávajícího průkaz energetické náročnosti budovy nebo přímo vyúčtování energií. Vhodným způsobem, jak snížit pravidelné výdaje za energie, je energetická soutěž, díky které ušetříte až 20 % výdajů na energie. Kromě prověřeného dodavatele navíc získáte garanci ceny a kompletní právní a smluvní servis zdarma. Více informací na: setrimezaenergie.cz.

9. Volba způsobu platby při podpisu smlouvy  

Volte možnost složení celé částky kupní ceny do vhodné formy úschovy.

Nejjistější způsob je zvolit bankovní úschovu. Alternativou může být advokátní nebo notářská úschova. V smlouvě o úschově si stanovíte vzájemné podmínky, po jejichž splnění bude vyplacena kupní cena uvolněna prodávajícímu (např. až v okamžiku, kdy budete na katastru uvedený jako nový vlastník). V tomto případě se prodávajícímu nestane, že by neměl peníze a už nebyl vlastníkem nemovitosti a kupujícímu se nestane, že by zaplatil peníze a nepřešlo na něj vlastnické právo na nemovitost. V případě zájmu Vám bankovní úschovu zprostředkujeme. Více informací naleznete zde.

10. Nezapomeňte na daň  

Daň z nabytí nemovitých věcí, dřív známá jako daň z převodu nemovitosti, se odvádí z úplatných převodů nemovitostí.

Plátcem daně z nabytí nemovitých věcí jste Vy - kupující. Sazba daně z nabytí nemovitých věcí činí 4 % ze základu daně. Základem daně je cena nemovitosti. Vycházet lze z kupní ceny nemovitosti, nebo ze směrné hodnoty – na základě typu, polohy a charakteru nemovitosti ji určuje finanční úřad. Daň se vypočte z vyšší z nich.

Úplatný převod nemovitosti je od daně osvobozený, pokud se jedná o:

  • první úplatný převod novostavby (domu či bytu), ke kterému dojde nejpozději do pěti let od chvíle, kdy lze stavbu užívat
  • první úplatný převod jednotky určené k bydlení vzniklé stavební úpravou (nástavbou, přístavbou), ke kterému dojde během prvních pěti let od doby, kdy lze jednotku užívat
  • převod majetku družstev do vlastnictví jejich členů

Daňové přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí je nutné podat do konce třetího kalendářního měsíce, následujícího po měsíci, ve kterém byl proveden vklad práva do katastru nemovitostí. Daňové přiznání podáváte finančnímu úřadu, v jehož obvodu se nemovitost nachází.

Nahoru

Volejte 800 101 554

RYCHLÉ ODKAZY - Zkratkou kam potřebujete...

Nahoru
Copyright © Modrá pyramida stavební spořitelna, a.s., člen finanční skupiny Komerční banky.
Site created by PHD a.s., 4internet.cz
Často kladené otázky, Mapa webu, Podmínky používání internetových stránek

Mějte k nám ještě blíž.
Sledujte nás na sociálních sítích.